Adult Content

Female Ejaculation & Other Mysteries of the Universe

62 min. 2020 Winner Best Documentary S.E.C.S. Fest Seattle

Author and director Julia Ostertag took an investigative autobiographical journey through the partly still undiscovered world of female ejaculation. On her way she met six protagonists from five different countries who have dedicated their work to this topic – in film, literature, performance, activism and sex education. She took part in practical and theoretical workshops in Rome, Berlin and Mexico, she interviewed Annie Sprinkle on Skype and she learned about the female phallus.

The film offers new perspectives on female sexuality and a sexpositive political herstory of female pleasure in a diversified collection of archival footage, interviews and documentary material.

Viva la Vulva!

Trailer: https://youtu.be/7fi3t-CCct0

Autorin und Regisseurin Julia Ostertag unternahm eine investigative autobiografische Reise durch die teilweise noch unentdeckte Welt der weiblichen Ejakulation. Auf ihrem Weg traf sie sechs Protagonisten aus fünf verschiedenen Ländern, die sich diesem Thema verschrieben haben – in Film, Literatur, Performance, Aktivismus und Sexualpädagogik. Sie nahm an praktischen und theoretischen Workshops in Rom, Berlin und Mexiko teil, interviewte Annie Sprinkle über Skype und erfuhr etwas über den weiblichen Phallus.

Der Film bietet neue Perspektiven auf die weibliche Sexualität und eine sexpositive politische Geschichte weiblichen Vergnügens in einer abwechslungsreichen Sammlung von Archivmaterial, Interviews und Dokumentationsmaterial.

Viva la Vulva!

Sexjunkie

10 min. 2003 Best Short 1. PFF Berlin

„Ein Film über die Schwierigkeit, Liebe und Sexualität miteinander zu verbinden, und über die Unfähigkeit, ohne emotionale Nähe zu leben“, so umschreibt die Filmemacherin Julia Ostertag ihren Kurzfilm SEXJUNKIE.

Wir sehen verschiedene erotische Szenarien in leeren Fabriketagen und Industriebrachen gemischt mit Close-Ups sexueller Interaktion. „Cumshots“ gibt es nicht, denn in diesen Bildern geht es nicht um Sex, sondern um Liebe, „Sexualität als Quelle der Wärme in einer kalten Welt“ dramatisiert Ostertag ihr filmisches Essay.

Über den sehr intimen, teilweise pornografisch anmutenden Bildern liegt ihr launisch vorgetragener, analytischer Kommentar. Ihre Stimme wirkt hart, läßt jegliche Emotion, außer vielleicht Wut über sich selbst, vermissen. Ein schwieriger Akt der Selbstbefreiung, in dem die Filmemacherin offen mit sich ins Gericht geht.

„Selfsexploitation“ wie man sie vielleicht noch aus dem New Yorker „Cinema of Transgression“ von Richard Kern und Nick Zedd kennt. Auch wenn der Film, genau wie seine Vorbilder etwas Selbstzerstörisches hat, geht es hier um Selbstbefreiung und -findung. Die eigene Unsicherheit und Verletzlichkeit ist bei Ostertag in jedem Moment ihres 10-minütigen Films sichtbar. Es ist diese schonungslose Offenheit, die SEXJUNKIE zu einem aufregenden und wahrhaftigen Stück Untergrundkino macht. Eine Frau läßt die Hosen runter, Respekt.

“A film about the difficulty of combining love and sexuality and about the inability to live without emotional closeness,” is how filmmaker Julia Ostertag describes her short film SEXJUNKIE.

We see various erotic scenarios in empty factory floors and industrial wastelands mixed with close-ups of sexual interaction. There are no „cumshots“ because these images are not about sex, but about love. „Sexuality as a source of warmth in a cold world“ is how Ostertag dramatizes her film essay.

Her moody, analytical commentary lies above the very intimate, sometimes pornographic images. Her voice seems harsh, lacking any emotion, except perhaps anger at herself. A difficult act of self-liberation in which the filmmaker openly judges herself.

“Self-exploitation” as you might know it from the New York “Cinema of Transgression” by Richard Kern and Nick Zedd. Even though the film, like its counterparts, has something self-destructive about it, it’s about self-liberation and self-discovery. Ostertag’s own insecurity and vulnerability is present in every moment of her film. It is this brutal openness that makes SEXJUNKIE an exciting and truthful piece of underground cinema. A woman drops her pants, respect.